اطلاعیه

اطلاعیه شماره 8: اطلاعیه دبیرخانه آزمون در خصوص منابع و مفاد پنجمین آزمون استخدام بخش خصوصی

به اطلاع کلیه داوطلبان پنجمین آزمون استخدام بخش خصوصی می‌رساند در آزمون استخدام بخش خصوصی منبعی از طرف دبیرخانه آزمون معرفی نمی‌شود و صرفا مفاد آزمون متشکل از شایستگی‌های شغلی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام می‌باشد که به داوطلبان اعلام شده است.


آزمون استخدام بخش خصوصی مبتنی بر شایستگی‌ها و مهارت‌های شغلی است که شامل سوالات دانشی، مهارتی و عمومی می‌باشد.

سوالات دانشی بر مبنای منابع رسمی که در آزمون‌های جاری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، تعیین و طراحی شده است. لذا در این دسته‌های شغلی داوطلبان می‌توانند به دروس اصلی مشاغل مورد انتخاب خود مراجعه نمایند.

سوالات مهارتی و نرم‌افزاری، به صورت عملی میزان تسلط داوطلب به آن مهارت را می‌سنجد. لذا منبعی برای آن‌ها وجود ندارد و مبتنی بر آشنایی و شناخت داوطلبان در آن حوزه هستند.

«مهارت‌محوری» و «شایسته‌سالاری» از اصلی‌ترین شاخصه‌های استخدام در بخش خصوصی است، به همین دلیل شایستگی‌های داوطلبان در زمینه‌های کاری سنجیده می‌شود و برای سنجش این شایستگی‌ها که مبتنی بر توانمندی، تجربه کاری و آشنایی داوطلبان با عنوان شغلی می‌باشد، منبعی اعلام نخواهد شد.


همچنین در پنجمین آزمون استخدام بخش خصوصی سه نوع شایستگی شغلی وجود دارد که هر شایستگی به شرح زیر است:

شایستگی‌های الزامی: حداقل شایستگی‌هایی است که داوطلب برای شغلی که انتخاب کرده است باید آزمون دهد و توانمندی داشته باشد. 

شایستگی‌های انتخابی: علاوه بر شایستگی‌های الزامی داوطلبان می‌توانند در این شایستگی‌ها، توانمندی‌های دیگر عنوان شغلی انتخاب شده را مشخص کنند.

شایستگی‌های عمومی: شایستگی‌هایی که تقریبا در همه دسته‌های شغلی وجود دارند و قابلیت انتخاب توسط داوطلب دارند.


در طراحی سوالات سعی شده با همکاری سازمان‌ها، شرکت‌ها و متخصصان هر حوزه، ارزیابی توانایی فرد در هر شایستگی شغلی صورت گیرد.

برای اطلاع از مفاد آزمون استخدام بخش خصوصی می‌توانید دفترچه راهنما آزمون استخدام بخش خصوصی را دریافت کنید.



تاریخ انتشار :1400/6/6 - 10:06لینک