آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناور


خبر
چرا باید سوابق خود را به طور کامل در صفحه کاربری ثبت کنم؟

مهارت‌ها و شایستگی‌های شغلی داوطلبان، پایه و اساس سنجش آن‌ها در چهارمین آزمون استخدام بخش خصوصی است. اگرچه اصلی‌ترین معیار سنجش و انتخاب در این آزمون، مهارت‌ها، توانایی‌ها و شایستگی‌هایی است که مورد ارزیابی در آزمون قرار می‌گیرد.

اما معیارهای دیگری مانند سوابق تحصیلی، سوابق شغلی و دوره‌های تخصصی، زبان‌های خارجی و افتخارات کسب شده نیز در بررسی رزومه شغلی بی‌تاثیر نیستند.

طبق تحقیقات، از هر ۵ مدیر HR که وظیفه بررسی رزومه‌های شغلی را دارند، ۳ نفرشان زمانی کمتر از یک دقیقه را به مطالعه رزومه اختصاص می‌دهند. به همین دلیل نحوه نوشتن و تکمیل رزومه کاری اهمیت پیدا می‌کند.

شرکت‌ها هنگام جذب نیرو با حجم انبوهی از رزومه‌های متفاوت مواجه می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که همه رزومه‌های دریافتی را بررسی و به صورت کامل مطالعه نکنند و فقط برای تعدادی از آن‌ها زمان صرف کنند.


حال در این نوشته به ثبت و تکمیل اطلاعات بخش سوابق می‌پردازیم و اهمیت ثبت سوابق تحصیلی، سوابق کاری و دوره‌های تخصصی، زبان‌های خارجی و افتخارات را به همراه یکدیگر بررسی می‌کنیم.

در صفحه کاربری در بخش سوابق، هر قسمت از آن دارای 8% از پیشرفت می‌باشد (4% جهت ورود اطلاعات و 4% جهت بارگذاری مدارک)، حال اگر داوطلبان در قسمت سوابق، بر روی دکمه "سابقه ندارم" کلیک نمایند فقط 2% از 8% به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
در قسمت بارگذاری مدارک چه با بارگذاری مدرک و چه با کلیک بر روی دکمه "برای این مدرک فایلی ندارم" درصد پیشرفت آن (4%) به آن تعلق می‌گیرد.

لازم به ذکر است داوطلبان اگر در هر بخش از سوابق دارای چندین سابقه تحصیلی، شغلی و ... می‌باشند بایستی موارد فوق‌الذکر (بارگذاری مدارک یا کلیک بر روی دکمه "برای این مدرک فایلی ندارم") را برای همه سوابق در قسمت بارگذاری مدارک انجام دهند.

 

با ساخت رزومه در سایت آزمون استخدام بخش خصوصی، سعی کرده‌ایم مشکل را حل نماییم تا اشتباهات رایج داوطلبان در نوشتن رزومه کاری را به حداقل برسانیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه با ساخت یک رزومه حرفه‌ای نظر شرکت متقاضی نیرو را جلب کنید.


چگونه نظر شرکت‌ها را جلب کنیم؟

رزومه کاری یا همان Curriculum Vitae) CV) اولین چیزی است که شرکت‌ها از شما درخواست می‌کنند تا برایشان ارسال کنید. رزومه کاری به نوعی معرفی‌نامه شماست و شرکت‌ها به‌وسیله آن، آشنایی اولیه از سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، شایستگی‌های شغلی و مهارت‌هایتان به دست می‌آورند.
گام اصلی برای اثبات مهارت‌ها در آزمون استخدام بخش خصوصی، کسب امتیاز کافی از شایستگی‌های شغلی در آزمون اینترنتی است.


 
چرا در آزمون استخدام بخش خصوصی از یک قالب رزومه واحد و استاندارد استفاده می‌شود؟

استفاده از یک قالب رزومه استاندارد باعث ایجاد یک دید خوب از شما در ذهن شرکت می‌شود و از آنجایی که آزمون استخدام بخش خصوصی با تعداد زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در تعامل است و نحوه ارتباط داوطلبان با شرکت‌ها از طریق ارسال رزومه آنها امکان‌پذیر است، آزمون استخدام بخش خصوصی توانمندی‌ها و مهارت‌های شما را با استفاده از یک قالب رزومه استاندارد و حرفه‌ای به شرکت‌ها ارائه می‌کند.

پس اگر دستیابی به شغل برایتان مهم است، در اولین قدم و قبل از برگذاری آزمون‌های تخصصی، چند دقیقه‌ای زمان صرف ثبت اطلاعات تکمیلی کنید.

 

چرا ثبت سوابق تحصیلی در رزومه کاری اهمیت دارد؟

در آزمون استخدام بخش خصوصی، سنجش اصلی هر داوطلب بر اساس شایستگی‌های شغلی و مهارت‌های مورد ادعای او است که در آزمون تخصصی به سوالات آن پاسخ می‌دهد و شرکت‌ها برای انتخاب داوطلبان بیشتر آن را مدنظر قرار می‌دهند. اما ثبت سوابق تحصیلی در رزومه کاری هم از مهم‌ترین مراحل است، به ویژه برای داوطلبانی که سوابق شغلی ندارند یا سابقه کاری آن‌ها کم است.

شرکت‌ها برای اینکه متوجه شوند داوطلبان دارای چه مهارت‌ها و دانش‌هایی هستند و آیا برای موقعیت شغلی موردنظر مناسب هستند یا خیر بخش سوابق تحصیلی را بررسی می‌کنند.

ثبت و تکمیل سوابق تحصیلی در رزومه کاری باعث می‌شود شرکت‌ها و مدیران منابع انسانی کاملا با دانش تخصصی شما آشنا شوند و قدم موثری را برای معرفی خود بردارید. سوابق تحصیلی کامل، نگاه مثبتی از شما در ذهن شرکت ایجاد می‌کند که به نوبه خود احتمال انتخاب شما را افزایش می‌دهد.

 

چرا ثبت و تکمیل سوابق شغلی در رزومه کاری اهمیت دارد؟

اهمیت سوابق شغلی بر هیچ داوطلبی پوشیده نیست. شرکت‌ها به این بخش از اطلاعات داوطلب آزمون توجه ویژه دارند. شرکت‌ها در این بخش به دنبال بررسی موارد زیر هستند:

  1. میزان ارتباط سوابق شغلی داوطلب با توانایی‌ها و مهارت‌هایش
  2. میزان تجربه کاری داوطلب
  3. میزان ارتباط سوابق شغلی داوطلب با سوابق تحصیلی او
  4. پست‌های سازمانی و نوع مشاغلی که در آن فعالیت کرده است
  5. و در نهایت، علت قطع همکاری

تکمیل این بخش را به داوطلبانی که تجربه و سوابق کاری خوبی دارند بسیار توصیه می‌کنیم. فراهم کردن یک نگاه جامع برای شرکت از موقعیت‌های شغلی که در آنها مشغول بوده‌اید، تجربه شغلی و میانگین مدت حضور در مشاغل، از خصوصیات بارز و مهم تکمیل بخش سوابق شغلی است.

اطلاعات مندرج در بخش سوابق شغلی این دید را به شرکت متقاضی نیرو می‌دهد که آیا داوطلب مناسب این شرکت و سازگار با فرهنگ سازمانی آن است یا خیر؟ آیا می‌توان با داوطلب به مدت طولانی همکاری کرد یا فقط به مدت چند ماه می‌توان از دانش و تخصص او در سازمان بهره برد؟

تمامی موارد ذکر شده به شما کمک می‌کنند که به شرکت‌ها بگویید برای موقعیت شغلی موردنظر، بهترین گزینه هستید. پس توصیه می‌کنیم این فرصت را از دست ندهید و با صرف زمانی کمتر از 5 دقیقه، در این رقابت از سایر داوطلبان پیشی بگیرید و گزینه انتخابی شرکت باشید.

البته داوطلبانی که فاقد سابقه شغلی هستند، نگران نباشند. همان‌طور که اشاره کردیم، بهتر است این داوطلبان بر روی تکمیل اطلاعات سوابق تحصیلی و دوره‌های تخصصی تمرکز کنند.

 

دوره‌های تخصصی چرا اهمیت دارند؟

برای برخی شرکت‌ها اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد که بدانند فردی که می‌خواهند استخدام کنند چه مهارت‌هایی را به صورت تخصصی فرا گرفته است. همچنین برخی داوطلبان نیز مهارت‌هایی را در دوره‌های مختلف گذرانده‌اند و می‌توانند با اضافه کردن آن‌ها به رزومه خود نظر شرکت‌ها را به خود جلب کنند.

 

افتخارات و دانش زبان‌های خارجی تاثیری در معرفی من به شرکت‌ها دارد؟

همانطور که برای دیگر سوابق فردی گفته‌ایم، باید توجه داشته باشیم که این دو مورد نیز عوامل تاثیرگذاری در رزومه فردی هستند. البته ممکن است برای بعضی شرکت‌ها این افتخارات اهمیتی نداشته باشد اما داشتن دانش زبان‌های خارجی برای برخی مشاغل و شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

داوطلبان توجه داشته باشند، در صورتی که سابقه‌ای در موارد خواسته شده ندارند، گزینه (سابقه ندارم) در آن صفحه را بزنند.

لازم به ذکر است دو مرحله سوابق و بارگذاری مدارک با یکدیگر کاملا مرتبط می‌باشند و تاثیر به‌سزایی در کامل شدن روند ثبت نام داوطلبان دارند. همچنین همانطور که قبلا به آن اشاره نموده‌ایم، اگر در بخش سوابق فاقد سابقه باشید فقط 2% از 8% بخش مربوطه به شما تعلق خواهد گرفت و با وجود تکمیل شدن آن بخش و دریافت تیک سبز آن، هیچ‌گاه به 100% نخواهید رسید ولی همان‌طور که گفته شد از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی نمی‌باشد.

همچنین مدارک بارگذاری شده توسط داوطلبان باید از سوی پشتیبانی آزمون بررسی و تایید شود. در صورتی که مدارک بارگذاری شده رد شوند، داوطلبان بایستی مجدداً نسبت به بارگذاری مدارک و همچنین ثبت اطلاعات صحیح در بخش سوابق مطابق با مدرک بارگذاری شده اقدام نمایند.

تاریخ انتشار :1399/6/13 - 11:48لینک