آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناور


اخبار
1399/2/2
بایدها و نبایدهای رفتاری در یک مصاحبه استخدامی که نباید از هیچکدام غافل شوید

پس از برگزاری و اعلام نتایج سومین آزمون استخدامی بخش خصوصی و در ادامه فرآیند معرفی داوطلبان که آغاز گردیده و همچنان ادامه دارد، قصد داریم تا در سلسله مقالاتی درباره اصول مصاحبه بیشتر صحبت کنیم. در شرایطی که در مرحله معرفی داوطلبان به شرکت‌ها قرار داریم در صدد هستیم که نکاتی مهم درباره مصاحبه مطرح نماییم که به داوطلبان محترم در مراحل بعدی استخدام کمک کند.

معیارهای متفاوتی در انتخاب و گزینش یک فرد برای شغل خاص وجود دارد. در یک مصاحبه شغلی علاوه بر مهارت‌های فنی و توانایی‌های شغلی، ویژگی‌های شخصیتی فرد نیز سنجیده می‌شود. در واقع پس از تایید رزومه‌ای که در حقیقت معرف هویت شماست، نوبت آن است که اخلاق و مهارت‌هايتان را در یک مصاحبه حضوری نشان دهيد.

اصول مصاحبه استخدامی

آیا اخلاق و رفتار مصاحبه‌کننده را می‌دانید؟

رفتار‌های شما در روز مصاحبه شغلی، چه خوب و چه بد، می‌تواند تاکیدی بر محتویات رزومه باشد و آنها را اثبات کند یا در نقطه مقابل، شانس استخدام شما را به حداقل ممکن برساند. شما قبلا شخص مصاحبه کننده را هرگز ندیده‌اید و نمی‌شناختید. ولی زمانی که نوبت مصاحبه شما برسد نقش این فرد در آینده شغلی شما از همه مهم‌تر و اثرگذارتر خواهد شد. پس باید روش و منش این افراد را به طور کلی بشناسید و مطابق میل آنها رفتار کنید.

آداب و اخلاق مصاحبه را می دانید؟

آینده شغلی شما در گرو رفتار شما در مصاحبه است

اخلاق و رفتار یک معیار اصلی برای انتخاب افراد در شرکت‌هاست و از این جهت رعایت دقیق آداب رفتاری و اخلاقی در مصاحبه شغلی لازم و ضروری می باشد. ممکن است شما عمل به بعضی از این موارد در زندگی عادی و روزمره را بدیهی و یا کم‌اهمیت بدانید. ولی اهمیت اجرای دقیق این‌ها در یک مصاحبه استخدامی از این جهت که مرتبط با سرنوشت و آینده شغلی شماست، پر‌رنگ‌تر می‌شود. روز مصاحبه شما روزي نيست که بخواهيد نامرتب باشيد و با بي‌توجهي و بي‌احترامي رفتار کنيد. پس سعی کنید که کنترل رفتار خود را در دست داشته باشید و از هیچ کدام از این موارد غافل نشوید:

1. به هیچ وجه دیر نرسید! شعار معروف «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» حداقل اینجا مصداق ندارد! بهترین زمان برای رسیدن به مصاحبه کاری 5 دقیقه قبل از شروع آن است. با یک زمان‌بندی درست نشان می‌دهید که علاوه بر منظم بودن، به وقت خود و دیگران احترام می‌گذارید. به یاد داشته باشید که اگر خیلی زودتر از زمان مقرر به محل مصاحبه رسیدید ممکن است به اشتیاق بی‌حد و حصر شما برای گرفتن آن موقعیت شغلی تعبیر شود!

بهترین زمان مصاحبه شغلی

2. در جلسه مصاحبه لباس متعارف و رسمی بپوشید و شخصیت و عزت خود را در چشم مصاحبه کننده حفظ کنید. هنگام ورود به اتاق حتما در بزنید و سپس با صدای رسا و واضح سلام کنید. بخاطر داشته باشید که بر اساس اصول و آداب معاشرت، نباید در دست دادن پیش دستی کنید. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تا به شما پیشنهاد نشده ننشینید.

3. همیشه به یاد داشته باشید که هنگام ورود مصاحبه‌گر از جا بلند شوید. در طول مصاحبه استخدامی تمام توجه‌ و حواستان را معطوف به مصاحبه‌گر کنید. در ضمن از بازی کردن با کاغذ، دست‌ها و تکان دادن پا بپرهیزید. یک لحظه خود را در این حالت بجای مخاطب قرار دهید. چه حسی به شما دست می دهد؟

4. در جلسه مصاحبه کاغذ و قلم به همراه داشته باشید و از صحبت‌ها و توضیحات مصاحبه‌گر مخصوصا شرح وظایف و شرایط شغلی یادداشت برداری نمایید. با این کار به مخاطب القا می کنید که در کار خود جدی و پیگیر هستید.

اهمیت یادداشت برداری در مصاحبه

5. . تلفن همراه خود را خاموش کنید یا در حالت سکوت قرار دهید. ذکر این نکته ضروری است صدای تماس تلفن یک نکته منفی برای شما در طول مصاحبه است. یک مرحله از این بدتر زمانی است که برای جواب دادن به تلفن همراهتان اقدام کنید!

6. از جدل و بحث بپرهیزید؛ مودب باشید و همچنین با حفظ اعتماد به نفس، سوء‌تفاهم‌ها و تنش‌های ممکن در مصاحبه کاری را مدیریت کنید. نه فقط در مصاحبه کاری بلکه در همه مذاکرات، رفتاری از خود نشان دهید که حس مثبت ارائه و منتشر نماید و محبوبیت و اعتبار شما را در نزد مخاطب بالاتر ببرد.

از جدل و بحث در مصاحبه بپرهیزید

7. در جلسه مصاحبه به هیچ عنوان از صاحب کار قبلی‌تان بدگویی نکنید. چون اولا به دور از ادب و احترام است و باعث ناراحتی و رنجش دیگران می‌شود؛ ثانیا این بدگویی شما به عنوان یک خصلت منفی شخصیتی در ذهن مصاحبه‌گر نقش می‌بندد. پس به‌صورت کلی حامل پیام مثبت باشید و تا می‌توانید سعی کنید از گفتن حرف‌های شخصی، غیر‌ضروری و حاشیه‌ای اجتناب و بر روی اصل مذاکره تمرکز نمایید.

تاریخ انتشار :1399/2/2 - 16:19لینک


پربازدیدترین‌ خبرها
آخرین مهلت دریافت کارنامه راهنمای شغلی اعلام شد
1399/3/12مشاهده
7 نکته بسیار مهم که پیش از مصاحبه شغلی باید رعایت کنید
1399/2/24مشاهده
نخستین خبرنامه آزمون استخدام بخش خصوصی منتشر شد
1399/2/22مشاهده

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

سامانه‌پاسخگویی

جدید ترین گزارش‌های تصویری
مزیت بزرگ آزمون شناخت 100 درصدی کارفرما و داوطلب از هم است
مزیت بزرگ آزمون شناخت 100 درصدی کارفرما ...مشاهده
آزمون فرصت معرفی خود با توانایی‌ها و رزومه تحصیلی را می‌دهد
آزمون فرصت معرفی خود با توانایی‌ها و ...مشاهده
یک حرکت انقلابی برای استخدام افراد که فقط به تهران محدود نیست
یک حرکت انقلابی برای استخدام افراد که ...مشاهده

برچسب‌ها
آزمون استخدام بخش خصوصیآزمون استخدامیمیزان گستران شریفاستخدامآزمون بخش خصوصیوزارت کارآزمون شرکت های خصوصیشرکت فناورکاریابیفرصت شغلیشرکت دانش بنیانشرکت تجاریاستخدام سراسریاستخدام شرکت های خصوصیاشتغالآزمون استخداممصاحبه شغلیآزمون استخدامی بخش خصوصیآزمون شرکت های دانش بنیاناعلام نتایج