خبر

چگونه نتیجه یک مصاحبه شغلی را پیگیری کنیم؟


بعد از برگزاری موفقیت‌آمیز دومین آزمون استخدام بخش خصوصی در سراسر کشور و معرفی پذیرفته‌شدگان به شرکت‌های متقاضی نیرو در طی مرحله حضوری، و ادامه یافتن فرآیند معرفی، نیاز است که تمام پذیرفته‌شدگان آمادگی‌های لازم را برای یک مصاحبه شغلی موفق کسب کنند که در مقالات قبلی به مهم‌ترین آنها از جمله «پاسخگویی به سوالات رفتارمحور» و «رایزنی درباره دستمزد» و... پرداختیم.

بعد از پایان یک مصاحبه شغلی، پیگیری نتیجه مصاحبه با کارشناس استخدام حائز اهمیت است. تشکر کردن از مصاحبه‌کننده بابت وقتی که برای مصاحبه با شما گذاشته، مهم‌ترین اقدامی است که باید بعد از مصاحبه انجام دهید. 

نوشتن یک نامه، ایمیل یا برقراری یک تماس تشکرآمیز علاوه بر این‌که نشان‌دهنده ادب و حسن نیات شماست، این فرصت‌ها را نیز برای‌تان فراهم می‌کند:

  1. قابلیت‌های شما پررنگ جلوه می‌دهد
  2. اشتیاق شما برای گرفتن شغل را نشان می‌دهد
  3. می‌تواند حاوی جزئیات مهمی باشد که یادتان رفته در هنگام مصاحبه مطرح کنید

در این نوشته قرار است به ذکر نکاتی در مورد محتوا، نوع و زمان‌بندی ارتباط‌تان با مصاحبه‌کننده بعد از زمان مصاحبه بپردازیم.


با این روش‌ها نتیجه مصاحبه شغلی را پیگیری کنید

سعی کنید از تمام کسانی که در شرکت‌های مختلف با شما مصاحبه کرده‌اند کارت ویزیت بگیرید. از طریق کارت ویزیت، اطلاعات تماس کارشناس منابع انسانی در اختیار شماست. اگر گرفتن کارت ویزیت امکان‌پذیر نبود، به «لینکدین» یا سایر شبکه‌های اجتماعی مربوط به کار مراجعه کنید. کسانی که شاغل هستند معمولا اطلاعات تماسی نظیر آدرس ایمیل‌شان را روی لینکدین قرار می‌دهند. اگر در لینکدین هم موفق به پیدا کردن نام و حساب کاربری او نشدید، در وب‌سایت شرکت مربوطه دنبال اطلاعات تماس و شماره داخلی آن فرد باشید یا نهایتا با شماره تلفن اصلی خود شرکت تماس بگیرید تا منشی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد.

وقتی شما برای یک مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید معنای آن این است که یک گزینه جدی برای احراز آن شغل هستید. برای همین است که پیگیری نتیجه مصاحبه (چه مصاحبه تلفنی و چه مصاحبه حضوری) اهمیت دارد. 

با پیگیری کردن به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که یک گزینه قوی برای گرفتن آن شغل هستید و به عنوان یک فرد واجد شرایط، باید توجه جدی به شما شود. ارسال نامه و پیام تشکر همچنین نشان می‌دهد از شرکت و شغل مورد نظر خوش‌تان آمده.


مقاله پیشنهادی: گفتن این جملات در یک مصاحبه شغلی همان و بیکار ماندن همان!


نامه تشکر و ایمیل‌های پیگیری بعد از مصاحبه کاری

برای نوشتن نامه‌های تشکر و ایمیل‌های پیگیری می‌توانید طبق این دستورالعمل رفتار کنید:

  1. برای هر کسی که با شما مصاحبه کرده یک نامه یا ایمیل تشکرآمیز بفرستید. بهتر این است که این نامه را بلافاصله بعد از انجام مصاحبه بنویسید که موضوعات مصاحبه کاملا در خاطرتان باشد و اگر قرار بود به نکته‌ای که در مصاحبه یادتان رفته اشاره کنید، آن نکات هم در ذهن‌تان حاضر باشد.
  2. نگاهی به قالب‌های مختلف نامه‌های تشکرآمیز بیاندازید اگر نمی‌دانید چه باید بنویسید.
  3. ایمیل سریع‌ترین راه برای ابراز تشکر بعد از مصاحبه شغلی است و ارسال یک ایمیل تشکرآمیز موضوعی کاملا قابل قبول محسوب می‌شود.
  4. نوشتن یک نامه دست‌نویس تشکر هم ایده بدی نیست. یک جعبه حاوی یادداشت‌های تشکر درست کنید. این روش هم علاوه بر این‌که در یادآوری موضوعات به شما کمک می‌کند، موید این است که آن‌قدر برای شرکت ارزش قائل بوده‌اید که برای نوشتن یک نامه دست‌نویس زمان گذاشته‌اید. اگر با شرکت‌های تبلیغاتی یا شرکت‌هایی که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنند مصاحبه کرده‌اید، نوشتن نامه دست‌نویس با روشی خلاقانه تاثیر زیادی در جلب نظر آن‌ها دارد.
  5. زمان را هدر ندهید. یادداشت یا ایمیل خود را نهایتا 24 ساعت پس از مصاحبه ارسال کنید.
  6. واجدشرایط بودن‌تان را نمایش دهید. می‌توانید از این نامه برای ابراز علاقه و اشتیاق خودتان به شرکت و شغل استفاده کنید. 
  7. به مصاحبه‌کننده بگویید واجد شرایط هستید. در این نامه یک بار دیگر قابلیت‌های مرتبطی که برای آن شغل مناسب است را ذکر کنید.
  8. چه چیزهایی را از یاد برده بودید؟ اگر نکته‌ای در ذهن است که به خودتان می‌گویید کاش آن را هم در زمان مصاحبه مطرح کرده بودم، اینجا مطرح کنید. هرچیزی که باید آن زمان می‌گفتید و یادتان رفته را الان بگویید.
  9. اشتباهات مصاحبه را پاک کنید. اگر بیان‌تان در طول مصاحبه دچار سوء‌تفاهم شده‌اید یا جواب سوالی را ضعیف داده‌اید، نامه تشکرتان می‌توان فرصت خوبی برای جبران مافات باشد.
  10. نامه تشکر را مرور کنید. قبل از ارسال نامه حتما یک بار آن را بازخوانی کنید. حتی یک اشتباه تایپی یا نگارشی می‌تواند تمام زحمات و بخت شما را بر باد دهد. حواس‌تان به نام آدم‌ها و درست نوشتن نام آن‌ها باشد.


تماس‌های تلفنی پیگیری

درست است که نوشتن نامه یا ارسال ایمیل راحت‌تر است، اما یک تماس تلفنی تاثیر بیشتری برای نشان دادن صلاحیت شما دارد. و اگر شغلی که مدنظرتان هست تلفن‌محور و نیازمند تماس‌های تلفنی زیاد است (مثل کارشناس فروش)، گرفتن یک تماس تشکرآمیز می‌تواند مهارت‌های ارتباطی شما را هم به خوبی نمایش دهد. در این صورت علاوه بر این‌که از کارشناس استخدام تشکر کرده‌اید، چشمه دیگری از قابلیت‌های خود را هم نشان داده‌اید.

اگر برای تشکر تلفنی استرس دارید، قبل از تماس فهرستی از نکته‌هایی که قرار است در طول تماس در مورد آن‌ها حرف بزنید تهیه کنید.

هنگام تماس قبل از هر چیزی خودتان را با ذکر کامل اسم‌تان معرفی کنید، بعد سمتی را که برای آن مصاحبه شده‌اید ببرید و در نهایت به تاریخ مصاحبه‌تان اشاره کنید. در تماس تلفنی هم می‌توانید هر آن‌چه را که در زمان مصاحبه یادتان نبوده به مصاحبه‌کننده بگویید.


تاریخ انتشار :1398/3/26 - 14:12لینک